Nova Noir

Liveradio:

Filmmagasinet Nova Noir gir deg hver uke anmeldelser av ukas mest spennende kinopremierer, intervjuer av fremadstormende skuespillere og regissører, samtidig som vi retter fokus mot de som blir tilsidesatt av andre medier.

Radiotjenesten

Våren 2017 består Nova Noir av: Miriam Angela Folland, Ludvik Verndal Wiltil, Olav Haraldsen Roen, Adrian Holm, Tage Rivas Tollefsen, Julie Cathrine Oscar-Andersen, Simen Andresen, Thale Raad, Bjørn Kristian Sveen, Tone Hafsaas og Christian Wehus.

FILM ER BESTRADIO.

Kontakt: miriam.folland@gmail.com

Liste over anmeldelser

Anmeldelse: LYST

av Tone Hafsås, mandag 17. april 2017, kl. 18.52

Etter å ha blitt voldtatt i sin egen leilighet på Vestlandet sliter den svenske forfatteren Lisa Rostorp med angst og depresjon. Hun har barrikadert seg inne i leiligheten, låst alle...

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: Get Out

av Thale Raad, lørdag 08. april 2017, kl. 19.43

Skremmende morsom skrekk. Men ikke på den måten du tror.

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: Wiener-dog

av Thale Raad, onsdag 05. april 2017, kl. 15.53

Hjertevarm og makaber komedie fra Todd Solondz.

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: Free Fire

av Simen Andresen, fredag 24. februar 2017, kl. 17.06

Haltende skytebonanza

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: The Bye Bye Man

av Thale Raad, torsdag 23. februar 2017, kl. 18.58

Ikke si det. Ikke tenk det: ”Hm, The Bye Bye Man ser jo ganske kul ut, da. Kanskje jeg skal bruke 130kr på å se den på kino til helgen..?”...

Les mer på Nova Noir

Anmeldelse: Karenina and I

av Ludvik Wiltil, mandag 20. februar 2017, kl. 12.00

Karenina & I er en norsk skuespillers reise for å finne sin rolle som den litterære russiske karakteren Anna Karenina på et russisk teater.

Les mer på Nova Noir

Trio - Jakten på Olavsskrinet

av Tone Hafsås, mandag 20. februar 2017, kl. 11.27

Sagn, skattejakt, vennskap og dramatikk, men først og fremst: Hvordan får en 16-åring tak i slikt datautstyr????

Les mer på Nova Noir

Setter Kvikklunsj og lusekofte i nytt lys

av Marius Morgan, torsdag 16. februar 2017, kl. 17.00

Har du noen gang lurt på hvordan andre oppfatter oss nordmenn? I «Det norske hus» får du en sursøt opplevelse av det å være norsk.

Les mer på Nova Noir

Studentnyheter

Anmeldelse: The Hitman's Bodyguard

torsdag 31. august 2017, kl. 13.11 · av Ludvik Wiltil for Nova Noir

Nummer vet-ikke-hva i en lang og tradisjonell rekke av oppskriftsmessige actionkomedier.

Regi: Patrick Hughes
Medvirkende: Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson, Gary Oldman, Salma Hayek
Opphavsland: USA
Spilletid: 118 min.
Utgivelsesdato: 1. september, 2017

Det er på tide med den filmen igjen, hvor to rappkjeftede og impulsive menn som ikke liker hverandre blir tvunget til å samarbeide for det felles gode. Michael Bryce (Ryan Reynolds) er en livvakt med en tidligere vellykket geskjeft som går under etter at en viktig klient blir drept på hans vakt. Han lever livet som livvakt for rusavhengige og paranoide næringslivstopper. Darius Kincaid (Samuel L. Jackson) er en av verdens mest beryktede leiemordere, nå i Interpols klør. Han skal vitne i mot Hviterusslands beinharde diktator Vladislav Dukhovich (Gary Oldman), som er mistenkt for menneskerettighetsbrudd. I et sammensurium av kjærester, ekskjærester og en lekkasje innad i Interpol blir Michael tvunget til å være Darius’ livvakt når Dukhovichs soldater blir sendt etter ham.

Det er lite vits å være mindre kortfattet rundt filmens plott, da det er høyst sekundært. Filmen lever i grenseland mellom en buddy-cop-film og en road movie – Dødelig våpen møter Due Date. Et av mine hovedproblemer med filmen er at den prøver å tilpasse seg action og komedie fifty-fifty uten å levere det bra nok. Selv med dens to timer lange spilletid, kanskje der den burde vært halvannen, klarer den ikke levere nok av noen av sjangrene, eller kanskje for mye. Det er både dialog- og actionsekvenser som virker dratt ut og overflødige.

Når det er sagt er det noe sjarmerende mellom de to hovedpersonene. Det er på dette punktet jeg skulle ønske det var skrevet skarpere og morsommere. Både Jackson og Reynolds leverer akkurat det man kanskje forventer når man tar en titt på trailerene. De har kjemi når de utspiller sin mangel på kjemi som Bryce og Kincaid og scenene med de to er improvisasjonspreget, som kler filmen. Skuespillerne ler, kjefter og synger seg gjennom filmen og det virker som de hadde det morsommere under produksjonen enn jeg hadde i kinosalen.

Ansettelsen av Reynolds og Jackson var kanskje det beste valget gjort under produksjonen av The Hitman’s Bodyguard, men samtidig kanskje det eneste nevneverdige. Faktumet med denne typen filmer er at de konsekvent har en viss teknisk kvalitet som er upåklagelig, med unntak av eksplosjonseffektene som var noe utdatert, men som heller ikke kan skrytes opp i skyene. Filmen følger Hollywood-oppskriften hvor hovedingrediensene er to voksne menn med kampferdigheter, action- og bilscener, og raske replikker.

Det største problemet med denne filmen er at den faller i det nedre sjiktet i en kompetitiv sjanger som lener seg på de samme grepene. The Hitman’s Bodyguard verken feiler eller triumferer på noen punkter, men befinner seg i et lite bemerkelsesverdig landskap.

5/10

Bilder: Lionsgate Films

Legg igjen kommentar:


Hva heter denne radiokanalen?


Repriser

Atom-feed